(42) 215 70 55 / (42) 215 29 51 sata@fama.com.pl Kontakt

FAQ

  1. WITAM. jestem początkującym lakiernikiem. Bardzo bym prosił o informację na temat przejść cieniowania itd. i czy istnieje możliwość otrzymania od was jakiejś kasety video lub tp.
    Panie Maćku, wiem o problemach z którymi borykają się lakiernicy. Nasza firma zajmuje się głównie sprzedażą akcesoriów lakierniczych firmy SATA (pistoletów lakierniczych, filtrów sprężonego powietrza, oraz masek do ochrony dróg oddechowych). Firma SATA współpracuje z największymi producentami lakierów dopasowuje odpowiednie pistolety i dysze do konkretnego materiału. Często uczestniczymy w szkoleniach gdzie technicy firmy SATA pokazują nam zastosowanie pistoletów do różnych aplikacji. Natomiast nie jest łatwe nauczyć się cieniowania i przejść na sąsiedni element poprzez informacje w Internecie. Moja rada proszę zgłosić się do firmy, w której się Pan zaopatruje w lakiery i poprosić o szkolenie. Większość wiodących producentów lakierów w tym także i polskich ma swoje centra szkoleniowe i na pewno chętnie pokaże różne sposoby aplikacji lakierów włącznie z cieniowaniem. Powinien Pan wiedzieć, że w zależności od producenta lakierów trzeba inaczej aplikować lakier ( cieniować) stosując inne dodatki przed położeniem lakieru bazowego jak i dodając specjalnego dodatku do lakieru bezbarwnego celem łagodnego przejścia. Jeszcze raz proszę o kontakt z producentem lakierów poprzez regionalnego dystrybutora. z pozdrowieniami Bernard
  2. Dzień dobry chciałem się dowiedzieć jaki pistolet z Waszej firmy Sata najlepiej się nadaje do malowania samochodów????
    Witam, trudno jednoznacznie powiedzieć, jaki pistolet SATA jest optymalny do lakierowania samochodów. Potrzebuję więcej informacji: 1) Wydajność sprężarki, którą dysponujemy ?. 2) Wielkość przerobu ?.(ilość samochodów do polakierowania miesięcznie) 3) Jakich materiałów lakierniczych będziemy używać (na bazie wody czy też konwencjonalnych?) 4) Jakiego producenta mamy lakiery?(dobranie odpowiedniej wielkości dyszy) 5) W jakim przedziale cenowym chcemy się zmieścić 6) Czy uwzględniamy pistolet tylko do lakieru nawierzchniowego czy do podkładu? Proszę odpowiedzieć na te pytania, a natychmiast otrzyma Pan odpowiedź Pozdrawiam Bernard
  3. Pytanie: Witam serdecznie! Jestem początkującym lakiernikiem i mam pytanie > odnośnie pistoletów HVLP. Czy wszystkie pistolety w tej technologii > wymagają wydajnych sprężarek? (powyżej 350 l/min.). Drugie pytanie odnosi > się do lepkości lakierów, widziałem pracę lakiernika i polegało to na > własnoręcznym rozcieńczeniu bazy? klaru? i w jaki sposób dostrzec że > materiał jest gotowy do nanoszenia na powierzchnię? I na koniec trzecie > pytanie dotyczy kiedy strona sata.pl w końcu będzie dostępna w pełni bo > często zaglądam i ciągle budujecie:) pozdrawiam! Paweł> Podpis: Paweł
    Ja również witam serdecznie, spróbuję odpowiedzieć na wszystkie pytania, pistolety HVLP rzeczywiście potrzebują więcej powietrza jedynie pistolet SATA minijet HVLP zadowala się ilością 120 l/min. Pozostałe to znaczy do podkładu HVLP 350 L/min ;  SATA 4000 HVLP czy SATAjet 5000 HVLP 450 L/min ale nie oznacza to , że musimy używać pistoletów wyłącznie HVLP alternatywą są pistolety SATA RP to znaczy o zredukowanym ciśnieniu i również spełniają normy VOC przenosząc na obiekt powyżej 65% materiału. Poniżej podaję odpowiedniki pistoletów SATA HVLP wraz z wartościami poboru powietrza: Pistolet SATAjet 4000 B HVLP odpowiednik 4000 B RP -285 L/min; SATA 5000 B HVLP – 5000 B RP – 290 L/min. Firma SATA zaleca używanie właśnie tych pistoletów tam gdzie warunki co do ilości powietrza są ograniczone. Odnosząc się do drugiego pytania, każdy producent lakierów podaje w kartach technicznych stosunki (proporcje) mieszania wszystkich swoich produktów, a mianowicie jeżeli jest podane np: lakier baza stosunek 1:1 to oznacza, że trzeba dolać do bazy taką samą ilość rozcieńczalnika oprócz tego firma podaje lepkość mierzoną kubkiem FORDA DIN 4 np: 15 sec. przy 20ºC Lakiery bezbarwne mieszamy z utwardzaczem w proporcji podanej przez producenta natomiast rozcieńczalnik powinniśmy dolewać mierząc lepkość Kubkiem Forda. Podaję przykład mamy podane proporcje 2:1 + 10% rozcieńczalnika (lepkość 22 sec.) . Nalewamy do naczynia lakier bezbarwny następnie według miarki do proporcji dolewamy utwardzacz, a następnie również odpowiednią ilość rozcieńczalnika według miarki . Po dokładnym wymieszaniu sprawdzamy lepkość kubkiem Forda DIN 4. W jaki sposób posługujemy się kubkiem ,,Forda”. Mamy przygotowany stoper , po zanurzeniu kubka całkowicie w mieszance podnosimy kubek do góry jednocześnie włączając stoper i obserwujemy wypływający lakier w momencie kiedy stróżka lakieru urywa się i zaczyna spływać kropkami zatrzymujemy stoper. Odczytując ile sekund upłynęło, jeżeli odczytamy, że czas przepływu wynosi np.:27 sec.to oznacza, że lepkość materiału jest za duża , należy dolać rozcieńczalnika (mierzymy ponownie kubkiem ,,Forda”) ,aż do uzyskania parametrów podanych przez producenta. Strony internetowe będą sukcesywnie uzupełniane (tłumaczone) okres urlopowy ma wpływ na opóźnienia. Mam prośbę proszę podać co szczególnie Pana interesuje, a postaramy się przesłać dane materiały bezpośrednio na Pana skrzynkę lub pocztą . pozdrawiam Bernard Kołodziej
  4. Czy mogę cały pistolet zanurzyć w rozcieńczalniku?
    Witam Panie Krzysztofie, nie należy zanurzać pistoletu w rozcieńczalniku Każdy pistolet ma dużo kanalików powietrznych o małym przekroju, rozcieńczalnik po odparowaniu pozostawi resztki lakieru, powodując, że będą niedrożne, a tym samym pistolet przestanie prawidłowo funkcjonować. pozdrawiam Bernard Kołodziej
  5. mam pistolet sata 4000,kupiony ze 4 lata temu z tym ze od początku były z nim problemy,1 autko pomalowane akrylem wyszło ok,natomiast przy 2 (porsche 911)przy 1 warstwie było ok natomiast przy 2 niestety pojawiły się tzw kraterki, poprawka sata 3000 (lekko wykończona) tym samym lakierem ok. pistolecik poszedł w odstawkę na 2 latka w międzyczasie próba audi a4 ,to samo 1 warstwa dobrze przy 2 kraterki (błąd materiału temp itp wykluczamy ponieważ po wzięciu zapasowego pistoletu wylewając materiał z saty było ok)pistolet był czyszczony rożnymi anty silikonami, czyścicielami itp ale nie dawało to rezultatów, jak już pisałem poszedł w odstawkę, ostatnio zmuszony sytuacją musiałem użyć tego pistoletu ale co się okazało, pojemnik był rozkręcony i nie mogę go skręcić do końca, sitko ma lekki luz i niestety nie wiem czemu? Może coś miedzy pojemnikiem a korpusem jeszcze wchodzi bo przyznam ze na sile to bez pewności nie chce wkręcać (tato zgubił instrukcje od niego) 2 pytanie teraz to on bardzo słabo pryska, co prawda nie ma silikonów ale muszę strasznie mu dysze odkręcić z gęstym klarem nawet 3 obrociki, efekt mizerny a oszczędność żadna.
    Drogi Lakierniku, pistolety SATA są fabrycznie smarowane specjalnym środkiem nie zawierającym silikonów i oczkowanie ujawniające się na powierzchni lakierowanej spowodowane jest przez zanieczyszczone sprężone powietrze. Nawet dobrze wyposażone lakiernie mają problemy z czystością sprężonego powietrza. Wszystkie zakłady lakiernicze wyposażone są w filtry przeważnie własnej budowy i dodatkowo filtry nieodpowiednie o małej możliwości oczyszczenia powietrza (czytaj: o małej przepustowości) oprócz tego nieprawidłowo zamontowane. Często odwiedzam lakiernie i stwierdzam, że w większości lakierni występuje ten sam problem niewiedzy, co do przygotowania sprężonego powietrza i szukania przyczyny wszędzie, ale nie tam gdzie naprawdę istnieje. Bez dobrej sprężarki (wydajnej) profesjonalnych i prawidłowo zamontowanych filtrów oraz dobrego odpowiednio dobranego pistoletu efekt naszej pracy będzie niezadowalający i narazi nas na dodatkowe koszty poprawek również z miernym wynikiem. Nie pomoże polerowanie, ponieważ po jakimś czasie lakier znowu zmatowieje. Odnośnie funkcjonowania pistoletu: prosimy przesłać go do nas celem usunięcia uszkodzenia może wystarczy rozkręcić i dokładnie umyć. (po oszacowaniu kosztów naprawy powiadomimy Pana o tym fakcie czekając na decyzję co do naprawy). Pistolet SATA 4000 HVLP jest znakomitym pistoletem jedynie trzeba dokładnie zaznajomić się z jego prawidłową obsługą. Ciśnienie sprężonego powietrza na wejściu przy naciśniętym do końca spuście maksymalnie 2 bary może pracować na niższym np.: 1,6 lub 1,8 ale to w zależności od tego, co chcemy uzyskać czy odcień w lakierach metalicznych jaśniejszy czy ciemniejszy. Jaśniejszy i bardziej wysrebrzony podkręcamy ciśnienie na wyższe, a kiedy chcemy odcień ciemniejszy zmniejszamy ciśnienie na wejściu. Do tego służy manometr z regulatorem, w który powinien być wyposażony każdy pistolet. Zauważy Pan wtedy oszczędności materiału. Oczywiście odległość pistoletu od obiektu nie powinna przekraczać 15 cm, a nawet mnie wówczas musimy trochę szybciej lakierować Dotyczy instrukcji obsługi: prosimy o podanie adresu, a nieodpłatnie prześlemy. Prosimy pamiętać o odpowiedniej wydajności sprężarki, ponieważ SATA jet 4000 HVLP potrzebuje w granicach 430 L/min. Sprężarka powinna tłoczyć około 480 L/min. (straty) Odpowiemy chętnie na inne pytania. Z pozdrowieniami Bernard
  6. Jaka jest różnica między HVLP a RP? I gdzie można uzyskać więcej informacji na temat pistoletu Satajet 4000 HVLP, znaczy się jaka ma pojemność zbiornik, rozmiar dyszy itp??? Dziękuje za odpowiedz.
    Zasadnicza różnica pomiędzy pistoletem HVLP, a RP – Pistolet HVLP (niskociśnieniowy) jest to taki pistolet, w którym ciśnienie powietrza na wyjściu dyszy powietrznej nie powinno przekraczać 0,7 bara, a stopień nanoszenia materiału na obiekt musi przekraczać 65%, dotycz ustawy VOC czyli LZO (lotnych związków organicznych). Przykładowo pistolet SATAjet 4000 HVLP przy ciśnieniu 2 bary na wejściu ma 0,7 bara na wyjściu i przenosi ponad 65% na obiekt, a w zależności od materiału może przenieść nawet 80%. Pistolet ten potrzebuje 430L/min sprężonego powietrza. To znaczy że sprężarka powinna mieć wydajność około 480L/min. przy uwzględnieniu strat. Pistolet RP nie jest pistoletem nisko-ciśnieniowym natomiast spełnia normy dotyczy VOC (LZO lotnych związków organicznych przenosząc na obiekt powyżej 65%.) Pistolet ten na wejściu przy ustawieniu 2,5 bara na wyjściu dyszy powietrznej osiąga wartość 1,8 bara. Zapotrzebowanie na powietrze wynosi 290 L /min. Znakomite rozpylenie, szybki w pracy, ekonomiczny, małe zużycie powietrza. Pistolet SATA LM 4000 HVLP ma zastosowanie u lakierników samochodowych, meblowych czy przy lakierowaniu łodzi. Ciśnienie na wejściu ustawiamy na 2 bary, zapotrzebowanie na powietrze 430 L/min. Zbiorniki plastikowe 0,6 litra (standardowo), 0,3 litra i aluminiowy 0,75 lit. Z pozdrowieniami Bernard Kołodziej
  7. A czy właśnie ten pistolet niskociśnieniowy co ma na dyszy 10psi można używać do farb hammerait i farb styrenowanych czy wystarczy do niego kompresor który daje 6,5 m3/h??????????? Z góry dziękuje za udzielenie odpowiedzi
    Szanowny Panie, nie zalecamy pistoletu niskociśnieniowego do farb typu Hammerait ponieważ lepkość tego materiału jest wysoka i pistolet o tak niskim ciśnieniu to znaczy 0,7 bara na wyjściu będzie miał trudności z rozpyleniem. W przypadku zastosowania większej dyszy np. 2,1 lub 1,9 ilość potrzebnego powietrza wzrośnie nawet do 430 L /min. W takiej sytuacji proponował bym kompresor śrubowy ponieważ mało jest kompresorów tłokowych o takiej wydajności (uwzględniając 10 % strat sprężonego powietrza z kompresora)
  8. Ja mam pistolet lakierniczy na którym pisze na dyszy max 10psi do czego mogę użyć tego pistoletu jakim cienieniem mam go zasilać?
    Panie Grzegorzu, pistolet ten jest pistoletem niskociśnieniowym HVLP i oznacza to, że ciśnienie na końcu dyszy powietrznej nie powinno przekraczać 0,7 bara , a stopień nanoszenia materiału na obiekt powinien wynosić powyżej 65% dotyczy ustawy VOC o lotnych związkach organicznych. Myślę, że posiada Pan pistolet SATA 4000 HVLP ale nie wiem z jaką dyszą żebym mógł podpowiedzieć do jakich wylakierowań użyć.

Co robimy?

Witamy na stronie firmy FAMA Sp. z o. o., przedstawiciela na Polskę marki SATA. Naszą specjalność stanowi dobór technik natryskowych, jak również metody oczyszczania powietrza i ochrona dróg oddechowych. Posiadamy bogatą wiedzę i doświadczenie z zakresu reprezentowanych przez nas dziedzin.

Dowiedz się o nas więcej